Utvecklingen av friluftsområdet i Åhlbyn
Att få en lösning för en säker väg till Insjöns strand har nu pågått i minst 20 år! Fokus i diskussion och möjliga lösningar genom åren har varit badplatsen och då kunna bada. Intresseförening jobbar på att det finns även flera stora värden för området. Vi har båthamnen som en viktig del. På vintern kan man komma ut Insjöns is för vinterfiske, skidåkning, skridskoåkning och promenader. Ett sjönära friluftsområde året runt med andra ord.
Förslaget på ny väg är förbi Backhällorna med olika alternativ sträckningar. men för oskyddade trafikanter blir det en osäker lösning som då ska nyttja länsväg 908 längre sträcka än idag, bl a förbi Lustholen där vägen är smal. Som komplement till tänkt bilväg förbi Backhällornar har Intresseföreningen framfört en GC-vägs lösning som är mer säker de oskyddade trafikanterna.
Förslaget på GC-vägen är den röddragna sträckning på kartan
här invid. Man grusar upp den åkerväg som finns idag. Passagen
av järnvägen görs planfri med en så kallad rörtunnel under
järnvägen. Sedan görs en ny väg fram till badet.
Den rödprickade sträckningen är ett förslag på en GC-väg som
fanns på ett planförslag för många år sedan vilker är även ett
alternativ.
I februari 2025 godkändes detaljplanen för utbyggnad av Containerterminal. Intresseföreningen och Insjöns Båtklubb verkar tillsammans för Åhlbyområdet vid sjön Insjön och dess utveckling. Vi hade synpunkter att vändmöjlighet ska finnas vid järnvägsövergången eftersom den 'parkeringsplan' som finns idag (feb 2025) tas i anspråk för spårutbyggnad. Vi förordande en vändplan med skyltad parkeringsförbud så det finns möjlighet att vända i händelse att varningssignaleringen i järnvägskorsningen startar när man närmar sig den. En vändplanslösning godtogs dock inte av Leksands kommun. Skälet till det är att risken finns att det parkeras på vändplanen och man klättrar över/under järnvägsvagnar.
Citat från kommunfullmäktigemötet 2025-02-10 av kommunalrådet om vändplanen:
Angående vändplatsen strax innan järnvägsövergången som efterfrågas så finns det goda skäl att inte ha en sådan. Man har kommit fram till att det inte är säkert att ha en yta som kan användas som parkeringsplats. Det finns vittnesmål om hur föräldrar lyfter sin barn över tågvagnarna. Man har gjort bedömning att det inte är säkert att ha en yta som kan användas som parkering trots att man belägger den med parkeringsförbud.
Ni som läser detta får göra er en egen bedömning om hur sann fakta insamlingen är i deras bedömning!
Exempelvis, de som besöker Åhlbyn åker inte alltid bil.
Kommunens lösning gör oss till hejare på att backa med både släp och utan släp!
I november 2020 avsatte kommunen 6,5 miljoner kronor i sin investeringsbudget. Som tidigast sades då att vägen kunde vara klar 2022.
Verksamheten på containerterminalen intill bad- och båtplats har successivt expanderat sedan 2005. Redan från början sågs vägen till bad- och båtplatsen som ett säkerhetsproblem eftersom godstågen långa stunder blockerar järnvägsövergången där badgäster och båtägare behöver passera.
2011 såg det ut som om problemet var löst, kommunfullmäktige gav klartecken, men beslutet överklagades och sedan dess har frågan stått på paus (se berättelse om Åhlbyn här under).
I september 2020 arrangerade representanter från intresseföreningen och båtklubben ett möte med ansvariga tjänstemän på Leksands kommun. Då var beskedet att containerterminalen vill utöka sin verksamhet ytterligare och att vägfrågan åter har fått hög prioritet. Enligt tjänstepersonerna behöver inte väglösningen vänta in arbetet med en ny översiktsplan, vilket tidigare har hävdats från kommunalt håll.
I november 2020 beslutade kommunfullmäktige att satsa totalt 6,5 miljoner till bygget av en ny anslutningsväg via Backhällorna. Enligt beslutet avsätts 1 miljon kronor 2021 och 5,5 miljoner kronor 2022.
I maj 2021 hölls ett uppföljningsmöte med intresseföreningens, båtklubbens och kommunens representanter. På mötet presenterades två tänkbara väglösningar som kommunen gjort översiktliga kostnadsberäkningar för. På mötet beslutades att kommunen ska kalla boende på Backhällorna och representanter för intresseföreningen och båtklubben till ett tidigt samråd. Fortfarande i september har inte någon inbjudan kommit.
Samhällsbyggnadsutskottet har haft elva möten och 212 ärenden under det senaste året (september 2020 till augusti 2021). Under den perioden har det inte funnits något ”rent” ärende om väglösningen till Åhlbyn.
Däremot har sektorchefen Åke Sjöberg på fem möten (januari-maj 2021) informerat kort om väglösningen under punkten ”Sektorchefen informerar”. I protokollen finns dessa noteringar:
I november 2020 informerade mät- och kartchef Malin Bengtsson att Bergkvist Insjön ansökt om planbesked. I januari 2021 lämnade Bergkvist Insjön in en ansökan om planbesked för terminal- och logistikverksamhet.
För att sprida kunskap om problemet har vi skapat en enkel berättelse om Åhlbyn i fyra avsnitt:
I Insjön är det livsfarligt att gå ner till sjön
Bad- och båtplatsen drogs med i fallet
Åhlbyn är enda porten till sjön - resten är privat
Tusentals Insjöbor besöker Åhlbyn