Insjön - inte glödhett för de etablerade bensinbolagen
I januari 2021 stängdes Insjöns sista bensinstation, Bilisten, vid Insjöns södra infart. Anläggningen klarade inte miljö- och säkerhetskraven och enligt ägaren blev det för dyrt att fixa.
En fungerande bensinstation har vuxit till en av de viktigaste frågorna för oss som bor i Insjön. Intresseföreningen kan inte lösa problemet, det måste näringslivets aktörer göra. Däremot kan vi lyfta frågan på olika sätt. Sommaren 2020 kontaktade vi några av de större bensinbolagen för att få deras syn på Insjön som etableringsort.
Så här lät det då:
-
- Preem: Bolaget tittar ständigt på intressanta etableringar och sätter stort värde på information direkt från kunderna. “Jag tar med mig din input inför kommande analyser av lämpliga platser att etablera på. Tack än en gång.”
- OKQ8: Det är inte aktuellt att etablera en ny anläggning i Insjön eftersom bolaget har bemannade stationer i Leksand och Djurås. “Om vi inte haft de båda närliggande stationerna så skulle vi säkerligen reflektera över Insjön som alternativ.”
- SHELL/ST1: För att få en rimlig lönsamhet måste 3000-4000 bilar tanka all sin volym på den nybyggda anläggningen, enligt Shell/ST1. “Vi känner väl till vägsträckningen och Insjön, och måste dessvärre säga att vår bedömning är att ovanstående försäljning är en stor utmaning att nå. Hur tråkigt det än är måste vi därför beklaga att vi inte kan investera i Insjön.”
- Circle K: Bolaget tackar för att intresseföreningen uppmärksammar dem om situationen i Insjön. “Det ger oss en chans till förändring. Vi tar det vidare till ansvarig avdelning.”